موتور جستجو چیست و چگونه کار می کنند؟

درک نحوه کار موتورهای جستجو می تواند به تجارت شما کمک کند تا از SEO برای دستیابی به مشتریان استفاده کند. موتورهای جستجو اطلاعاتی را که در ایندکس پیدا می کنند پردازش و ذخیره می کنند.

موتورجستجو

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو به کاربران این امکان را می دهند تا با استفاده از کلمات کلیدی در اینترنت مطالب را جستجو کنند. اگرچه بازار تحت سلطه تعداد کمی است، اما موتورهای جستجو بسیاری وجود دارند که مردم می توانند از آنها استفاده کنند. هنگامی که کاربر سوال خود را وارد موتور جستجو می کند، صفحه نتایج موتور جستجو شروع به کار می کند و صفحات یافت شده را بر اساس ارتباط با سوال مخاطب رتبه بندی می کند. نحوه انجام این رتبه بندی در موتورهای جستجو متفاوت است.

موتورهای جستجو اغلب الگوریتم های خود را تغییر می دهند (برنامه هایی که نتایج را درجه بندی می کنند) تا تجربه کاربر را بهبود بخشند. هدف آنها این است که درک کنند چگونه کاربران جستجو می کنند و به سوالات آنها بهترین پاسخ را بدهند. این به معنای اولویت قرار دادن صفحات با بالاترین کیفیت و مرتبط با سوال مخاطب است.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

برای عملکرد بیشتر در موتورهای جستجو سه مرحله اصلی وجود دارد: خزیدن(crawl)، نمایه سازی(index) و رتبه بندی (rank)

جستجو
  • خزیدن موتور جستجو چیست؟

 شاید سوال خزیدن موتور جستجو چیست؟ در ذهن اکثر شما باشد. خزیدن موتور جستجو فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو تیمی از ربات ها (معروف به خزنده یا عنکبوت) را برای یافتن محتوای جدید و به روز ارسال می کنند. محتوا می تواند متفاوت باشد می تواند یک صفحه وب، تصویر، فیلم، PDF و غیره باشد. اما صرف نظر از قالب، محتوا توسط پیوند ها کشف می شود.

موتورهای جستجو برای جستجوی در اینترنت از برنامه هایی به نام عنکبوت، ربات یا خزنده استفاده می کنند. آنها ممکن است این کار را هر چند روز یک بار انجام دهند.

  • نمایه سازی یا ایندکس موتورجستجو:

نمایه سازی یا ایندکس موتور جستجو عملکرد دیگری می باشد که موتور جستجو سعی می کند محتوای موجود در یک صفحه وب را از طریق “کلمات کلیدی” درک و دسته بندی کند. پیروی از بهترین روش جستجوگرها به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بفهمد. اگر شما مطالب سایت خود را به صورت مرتب به روز کنید گوگل به، به روز بودن شما پی میبرد و خزنده ها را به صورت مرتب به سایت شما میفرستد تا مطالب شما را ایندکس کند.

شاید سوالی مانند چگونه بفهمیم صفحه سایت ایندکس شده است یا نه؟ به ذهن اکثریت شما بیاید ما اینجا روش هایی را برای پاسخ به )چگونه بفهمیم صفحه سایت ایندکس شده است؟) آورده ایم.

یکی از راه های بررسی صفحات ایندکس شده شما  site: yourdomain.com است یعنی یک اپراتور جستجوی پیشرفته.

 به Google بروید و  site: yourdomain.com   در نوار جستجو تایپ کنید.  تعداد نتایجی که Google نمایش می دهد در قسمت بالا می باشد ولی دقیق نیست، اما به شما ایده خوبی می دهد که کدام صفحات در سایت شما ایندکس می شوند و چگونه در حال حاضر در نتایج جستجو نشان داده می شوند.

برای دستیابی به نتایج دقیق تر بررسی صفحات ایندکس، از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. اگر در حال حاضر یک حساب گوگل کنسول ندارید می توانید از ما کمک بگیرید.

  •  رتبه بندی یا رنکranking :

 نتایج جستجو بر اساس عوامل مختلفی رتبه بندی می شوند. این ممکن است شامل تراکم، سرعت و پیوندهای کلمات کلیدی باشد. هدف موتور جستجو ارائه مناسب ترین نتیجه به کاربر است.

اگرچه بیشتر موتورهای جستجو نکاتی در مورد چگونگی بهبود رتبه بندی صفحه شما ارائه می دهند، اما با پیروی از بهترین روش بهینه سازی موتور جستجو (SEO)  می توانید اطمینان حاصل کنید که:

موتورهای جستجو می توانند وب سایت شما را به راحتی جستجو کنند. همچنین می توانید از آنها بخواهید محتوای جدید را crawl کنند.

محتوای شما برای کلمات کلیدی مناسب نمایه می شود تا بتواند برای جستجوهای مربوطه نشان داده شود.

محتوای شما می تواند رتبه بالایی در SERPمخفف (search Engine Results page)  داشته باشد.

آیا موتورهای جستجو می توانند ناوبری سایت شما را دنبال کنند؟

ناوبری سایت، مسیر حرکت بازدیدکنندگان و خزنده ها را در صفحات سایت مشخص می‌کند. همانطور که یک خزنده نیاز دارد سایت شما را از طریق پیوند به سایت های دیگر کشف کند، به یک مسیر پیوند در سایت شخصی شما نیز نیاز دارد تا آن را از صفحه ای به صفحه دیگر هدایت کند. بسیاری از سایت ها با ایجاد ساختار ناوبری خود به روش هایی که برای موتورهای جستجو غیرقابل دسترسی است، اشتباه می کنند و مانع از ثبت نام در نتایج جستجو می شوند.

مقالات مرتبط